heit&mem

Recensie: 11-stedenkoorts! (Fries voor schaatsenrijders) door Wietske Siemensma

x 13 januari 2021

Dit kleine boekje heeft een fleurige omslag in de kleuren van de Friese vlag. Het heeft een handzaam  vierkant formaat met op de voorkant gelijk al één van de illustraties die duidelijk maakt waar het over gaat: 11-stedenkoorts!

Of je nu een doorgewinterde schaatsenrijder bent of nog nooit de ijzers hebt ondergebonden, op de volgende pagina’s krijg je alle informatie die je nodig hebt.

Het begint met een hele serie woorden en uitspraken in het Fries die je zou kunnen horen als het over de Elfstedentocht gaat. Om het de lezer niet te moeilijk te maken staat de Nederlandse vertaling eronder. Neem bijvoorbeeld het woord ‘Alvestêdekoarts’. Dit is misschien niet gelijk het moeilijkste, maar zeker niet een onbelangrijk begrip. En wat de termen nog beter te begrijpen maakt zijn de grappige zwart/wit illustraties die ernaast staan. Als de schaatsterm al niet tot de verbeelding spreekt dan zeker de afbeelding wel. De illustraties zijn trouwens van de hand van Geert Gratama.

Zelfs ik, als vrij doorgewinterde Fries kon er nog wat van leren. Nooit geweten wat een ‘diske’ is.

Nu blijft het niet bij al die mooie termen en afbeeldingen, achterin het boekje staat ook nog wat ‘serieuze’ informatie. Hier lees je over de eerste officiële tocht, de hel van 63, de route en het Fryske folksliet. En wist je dat het ijs over de hele tocht een minimale dikte van 15 cm moet hebben? IJsmeesters gaan soms zelfs tot ware ijstransplantaties over om deze minimale dikte te behalen! Heeft dit soms met die ‘Alvestêdekoarts’ te maken?

Tot slot dan nog een paar pagina’s met zinnen die je op het eerste gezicht in elke taalgids tegenkomt: ‘Goeie’, ‘Mei ik jo wat freegje?’ en ‘Wat kostet dat?’. Alleen blijft het daar niet bij, de zinnen hebben ook betrekking op het materiaal ‘Hawwe jo klapredens?’, het ijs ‘Wurdt it teiwaar?’, onderweg ‘Mei ik by jo oplizze?’ en de moeilijkheden ‘Ik ha in skythakke’. En dat maakt dit boekje speciaal.

Kortom een grappig boekje wat je gemakkelijk cadeau kunt doen aan jong en oud, schaatsliefhebber of schaatsliefhebber in spé 😉

Wietske Siemensma, Britsum

It boekje ‘11 stedenkoorts!’ is foar € 4,95 hjir online te bestellen.