heit&mem

De recensie van Dorien: ‘Tomke nei de bosk’

x 24 augustus 2020

Dit keer mogen wij een recensie schrijven over het boek ‘ Tomke nei de bosk’. Een van de vier boeken over de vier seizoenen. Geschreven door Geartsje Douma en geïllustreerd door Luuk Klazenga.  Meike (4) en Hanna (2) zijn super enthousiast als ze het pakketje uit de brievenbus wordt gehaald. Als ze zien welke boek erin zit, springt Hanna een gat in de lucht. ‘ Tomke, Tomke, Tomke’, roept Hanna blij! De dames kunnen niet wachten om het boek te lezen.

Eerst kijken we naar de kaft. Ze zien Tomke, Kornelia, Yana Yu en Romke wandelen in het bos en de bladeren vallen van de bomen. Tomke nei de bosk gaat over de herfst.  Hanna haalt snel alle andere Tomke boeken erbij en zelfs Tomke de knuffel mag mee komen lezen.

Op een leuke manier worden kinderdillema’s bespreekbaar gemaakt.

Samen met de kinderen gaan we het verhaal lezen. Yana Yu komt bij Tomke spelen en heeft pompoenen meegenomen. Bij het zien van de pompoenen krijgt Tomke het idee om het huis te versieren. Kornelia stelt voor om naar het bos te gaan voor herfstattributen. Tijdens het lezen willen Meike en Hanna ook naar het bos. Meike zegt; ‘ Zullen we naar opa en oma in Brabant, daar hebben ze een bos. Dan kunnen wij net als Tomke en Yana Yu herfst spullen gaan zoeken.’

Een week later zijn we bij opa en oma in Brabant. ‘ Tomke nei de Bosk’ is mee en op naar het bos! Hanna en Meike gaan samen met het boek door het bos wandelen. De kinderen lezen steeds een bladzijde en kijken of ze iets herkennen in het bos. Het boek heeft op elke pagina een versje van vier regels. Dit zorgt ervoor dat de kinderen het versje snel kennen en het zelf doen voorlezen. Ze vinden dennenappels, eikels, kastanjes en bladeren. Snel naar huis om net als Tomke leuke knutselwerkjes van te maken! In het boek staan leuke ideeën om te knutselen. ‘Mem, wat gebeurt er in de andere Tomke boekjes?’  vraagt Meike. We besluiten om alle boekjes van ‘ Tomke Seizoenen’ te kopen.

Tomkeboekjes zijn door de versjes op rijm makkelijk te lezen. Daarnaast is er altijd een gebeurtenis die snel opgelost wordt. Op een leuke manier worden kinderdilemma’s bespreekbaar gemaakt. Tomke is dan ook favoriet bij ons in huis.

Groetjes van Dorien, Meike en Hanna Aarts

Tomke nei de bosk is foar € 6,50 hjir online te bestellen.

-> Dorien is lid fan it Afûk-boekpanel. Wolsto dy ek oanmelde, boeken tastjoerd krije en dêr wat oer skriuwe? Sjoch dan hjir foar mear ynformaasje.