heit&mem

Klút & Mients ûntdekke eb en floed: recensie van Tineke

x 11 januari 2024

Een prachtig en informatief leesboek. Op speelse wijze, uitgebeeld met de twee vogels Klút en Mients, leren de kinderen van alles over het leven in en rondom de Waddenzee.

Wanneer Klút en Mients op het strand aan de Waddenzee lopen, merken ze dat de zee verdwenen is. Samen besluiten ze op onderzoek uit te gaan. Op hun ontdekkingsreis komen ze diverse dieren tegen die in de zee, op het strand of in de lucht leven. Al die dieren hebben hun eigen verhaal over wat ze doen wanneer de zee verdwenen is. Een antwoord kunnen ze Klút en Mients niet geven, maar ze geven wel een advies mee naar welk dier ze het beste kunnen gaan voor het antwoord. En dan ineens… is de zee weer terug! In het water treffen ze een dier dat eindelijk het antwoord kan geven op hun vraag.

Een korte heldere uitleg, ondersteund met tekeningen, geeft duidelijkheid over eb en vloed. Nu dit duidelijk is, kan er meer verteld worden over Klút en Mients zelf, maar ook over de andere dieren die in het boek naar voren kwamen. Want wat doen die eigenlijk wanneer het weer vloed is? Met nog een korte uitleg over de omgeving van de zee is het verhaal rond.

Bij de beschrijving van de dieren wordt verteld wat ze doen, maar ook wat ze eten en (tot groot plezier van de kinderen) gaat het bovendien over de poep van de dieren. Er komen ook dieren naar voren die je niet snel ziet wanneer je op het strand bent. Zoals de kinderen zeiden: die bultjes zien we altijd wel liggen, maar we wisten nooit dat dit de drolletjes waren van de worm!

Dankzij het boek kijken de kinderen nu anders naar de zee, de dieren die er leven en het fenomeen eb en vloed.

Tineke de Jong

It boek ‘Klút en Mients ûntdekke eb en vloed’ is foar € 15,99 hjir online te bestellen.