heit&mem

Boekrecensie van Linda: ‘In hûs foar Harry’

x 7 februari 2019

Vanaf het moment dat het boek ‘In hûs foar Harry’ van Leo Timmers bij ons door de brievenbus viel, trok het de aandacht van onze zoon (en stiekem ook wel van moeders…).

Op de voorkant van het boek staat een prachtige tekening van poes Harry en al snel kwam de vraag van onze zoon ‘Wat doet die poes?’. Eerst hebben we de mooie tekeningen samen bekeken en al snel moest ik het boek maar gaan voorlezen. Door de tekeningen word je nieuwsgierig naar het avontuur wat poes Harry mee zal gaan maken en wil je graag verder lezen.

Harry gaat tikkertje spelen met Yfke (een vlinder), maar omdat Harry een echte huiskat is en nooit buiten komt raakt hij verdwaald. Zodra hij achter Yfke aan rent, raakt hij de weg kwijt en komt hij midden in de stad terecht. Daar gaat hij op zoek naar een huis. Hij ziet hoge huizen, lage huizen, lege huizen, enz.. Begrippen als links, rechts, hoog, leeg, vol, leeg komen in dit boek voor, waar ik natuurlijk als kleuterjuf even extra aandacht aan heb geschonken. Op een gegeven moment komt Harry bij een rijtjeshuis (althans, in Harry zijn ogen) terecht en de buren kunnen hem wel vertellen waar Yfke is. Want alleen zij kan hem weer terugbrengen naar zijn eigen huis.

Door de herhaling van de omgevingsillustraties is het voor kinderen duidelijk dat hij weer terug loopt naar huis. En is het ook duidelijk te zien dat hij erg wordt gemist. Zowel onze zoon als de kinderen in mijn klas vonden het een erg leuk boek. Door de humoristische manier van tekenen is het ook voor ouders zeker leuk. De tekst is minimaal, maar dit maakt het ook wel weer erg duidelijk en krachtig.

We hebben het boek inmiddels al tientallen keer gelezen en er zullen zeker nog wel een aantal keer volgen.

It boek ‘In hûs foar Harry’ is foar €15,99 hjir online te bestellen of freegje der nei yn dyn boekhannel.

Troch Linda Flonk út it Hearrefean