Wêr binne jo:   | Opfieding en gedrach  | Tussendoortjes   Wat sykje op Heit en Mem?
 
Tussendoortjes
Mem, mei ik wat lekkers???

Steeds meer kinderen in Nederland hebben overgewicht. Overgewicht brengt veel gezondheidsrisico’s met zich mee. Een belangrijke oorzaak van dit overgewicht zijn de tussendoortjes die vaak veel calorieėn bevatten. Deze tussendoortjes zijn vaak mooi verpakt en zien er erg aantrekkelijk uit voor kinderen. Geen wonder dat zij deze verleidingen nauwelijks kunnen weerstaan. 
Hoe ga je hier als ouders mee om en wat zijn nou eigenlijk verantwoorde tussendoortjes?

Vaste tijd en plaats
Drie of vier tussendoortjes op een dag zijn voldoende. Geef tussendoortjes op een vast tijdstip. Zo weten de kinderen wanneer ze wat krijgen en dat zeuren op andere momenten niet helpt. Geef het tussendoortje op een vaste plek. Meest geschikt hiervoor is natuurlijk de keukentafel. Wanneer je kinderen tijdens het spelen hun tussendoortje geeft, dan eten ze dit vaak onbewust op. Wanneer je ze aan tafel roept, wordt het eten van het tussendoortje een bewust en ook nog gezellig moment. 
Geeft tussendoortjes nooit om je kind te troosten of te belonen. Hierdoor wordt voor het kind de link gelegd tussen verdriet, blijdschap (emotie) en eten en werk je het zogenoemde emotie-eten op latere leeftijd in de hand. 

Verantwoorde tussendoortjes
Onder de verantwoorde tussendoortjes valt natuurlijk fruit. Ook groente kun je als tussendoortje geven. Denk bijvoorbeeld aan een paar schijfjes komkommer, worteltjes, snoeptomaatjes etc. Geef hierbij zelf het goede voorbeeld. In groente en fruit zitten veel vitaminen, mineralen, voedingsvezels en ander stoffen die goed zijn voor de gezondheid. 
Andere gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld een biscuittje, een minikrentenbol, rijstwafel, etc.
Sommige koekjes zijn per twee stuks verpakt. Eén koekje is voor kinderen vaak voldoende. Stop het andere koekje weer terug. 

Snoep
Natuurlijk is er niets mis mee om je kind ook zo nu en dan een snoepje te geven. Probeer echter vaste regels aan te houden. Per dag één snoepje en voor de rest verantwoorde tussendoortjes is een optie. Chips kun je bewaren voor het weekend. Hierdoor weet je kind ook waar hij of zij aan toe is en dat zeuren om iets lekkers echt geen zin heeft. Binnen korte tijd weten je kinderen niet beter en zullen ze ook de verantwoorde tussendoortje gaan waarderen. 

Drinken
Water is natuurlijk de dorstlesser bij uitstek. Geef je kind al van jongs af aan zo nu en dan een beker water. Daarnaast is thee zonder of met zo weinig mogelijk suiker een goed alternatief. Je kunt ervoor kiezen om één keer per dag iets anders te geven dan water of thee. Vruchtensappen kun je aanlengen met water om deze wat minder zoet te maken. 
Voor de oudere kinderen kun je ervoor kiezen om frisdrank zoals cola alleen in het weekend te geven, maar doe dit ook weer met mate. 

Het goede voorbeeld
Voor wat betreft al het bovenstaande; geef zelf als ouder het goede voorbeeld. Kinderen kijken bij jou als ouder op en willen je graag imiteren. Wanneer je ook met het eten en drinken het goede voorbeeld geeft, zal het toepassen van de genoemde adviezen veel gemakkelijker gaan. 

Wellicht dat je als ouder wat hebt aan bovenstaande adviezen. Mocht je graag een bepaald onderwerp over kinderen en voeding besproken willen zien, mail mij dan en wellicht wordt dit het onderwerp voor mijn volgende column. corrienauta@gmail.com

Corrie Nauta is voedings- en gewichtcoach. Lees meer collums van Corrie of stel je eigen vraag.


  Set dit artikel op dyn Twitter pagina Set dit artikel op dyn Facebook pagina Stjoer dizze pagina troch nei in freon(dinne)

Omheech

Reacties op dit artikel:
Jantsje:
Ja minsken, wetter as tee sūnder sūker drinke is net silich foar in bern! (Dy reaksjes krij ik wol ris op it konsultaasjeburo!) En fansels kieze de measte bern foar swiete drankjes as se it sels foar it sizzen hawwe. As ālden moatte je yn dat gefal de grinzen stelle en it goeie foarbyld jaan. It falt fansels net altyd ta mei it oerweldigjende oanbod yn de winkels en de druk fan de media, je moatte as opfieders hjoedtedei stevich yn je skuon stean. Mar in bern dat te swier is, dźrtroch net meikomme kin by bygelyks gimmestyk as tikboartsjen, narre wurdt troch oare bern en in negatyf selsbyld ūntwikkelt, wylts je it as ālden foar in grut part sels yn de hān hawwe, dat is pas sneu. Tink mar ris oan dat famke yn de śtstjoering fan XXL fan in pear wike ferlyn. 14 jier en al om en de by de 100 kilo. Twa jier lyn hie se al in foarstadium fan sūkersykte en yntuskentiid is se noch swierder wurden. Realisearje sokke ālden wol wat se harren bern oandogge? Wat jonger, wat makliker sūne gewoantes oan te learen binne. Dat fuort mei alle swiete pyjamapapjes, foarferpakte koekjes foar mei nei skoalle en oare kommersjele flauwekul, werom nei it sūne ferstān en de sūne basis! Ik pleitsje foar in gleske wetter as tee en in bakje fruit foar yn it skoft op skoallen.
Op 30-05-2013 om 11:29 uur.
 
petra:
een kind met overgewicht, ja die heb ik gehad hij moest met zijn 9 jaar jong 14 kilo eraf zien te krijgen omdat we zijn astma niet stabiel kregen. de keuze was nu er hard aan werken of hij moest naar een instelling waar hij begeleid werd met zijn astma en overgewicht hij presteerde het van bijna 50 kilo terug te gaan naar 38 met fysio en eigelijk alleen zijn drink gedrag aangepast hij is een slechte eter snoep kregen ze niet en toch een enorm overgewicht schijnbaar zit in het meeste drinken heel veel suikers en aangezien hij veel dronk werd dat 4 glaasjes limonade zonder zuiker op een dag en de rest mocht hij zoveel water drinken als hij wilde dus nee niet alle kinderen hebben een overgewicht door teveel snoepen sommigen groeien van de lucht
Op 22-05-2013 om 20:14 uur.
 
Zelf reageren:
Naam
E-mailadres


Help, strijd aan tafel!
Bijna iedere ouder herkent het wel… strijd aan tafel. Je kind wil niet eten, blijft niet zitten of zit met een half bord spaghetti in zijn haar. Wat eigenlijk een gezellig en ontspannen samenzijn zou moeten zijn, veranderd vaak in veel frustratie bij ouders. Tijd voor wat tips om de sfeer om te buigen en te genieten van het samen eten aan tafel!
Tips voor aan tafel >

Voeding en kinderen
Mijn naam is Corrie Nauta, ik ben voedings- en gewichtscoach. Tijdens mijn studie heb ik mij gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen. Daarnaast ben ik zelf moeder van 3 kinderen. In de columns die ik schrijf wil ik graag tegemoet komen aan de problemen en vragen die er leven bij jullie als ouders en verzorgers.
Lees Corrie haar collumns >

  Krijgt uw kind dagelijks snoep?
  Ja
  Nee
  Nee, maar wel bijna elke dag.

  


De nijste Heit & Mem! Besjoch de ferspriedingslist.

Bliuw op de hichte!

   


Van de stellen die minder vruchtbaar zijn, raakt uiteindelijk toch bijna drie op de vier vrouwen zwanger.
Lêste reaksjes op artikels

Routeksten en gedichten
Lit no dyn wurge lea mar rźste; lis alle wurk en ark mar wei Ferjit de soarch, dy't dy belźste; it  lès fierder >

Friese spellings controle
Op myn Windows XP hie ik de Fryske staverings kontrōle, ha no windows 8 en ik kin him net fine, mar  lès fierder >

Dizze webside is in inisjatyf fan de Afûk en is mei mooglik makke troch stipe fan de provinsje Fryslân.