heit&mem

20 simpele verschillende soorten gezond ontbijt voor kinderen

Eet jij en/of je kinderen ’s morgens geen ontbijt? Of kom je niet verder dan een boterham met hagelslag? Iedereen weet zo langzamerhand wel dat een ontbijt je motor doet branden. Het geeft je energie. Het start je stofwisseling, je hersenen gaan beter werken en je bloedsuikerspiegel blijft gedurende de hele dag stabieler. En niet te vergeten, ontbijten is met onderstaande tips leuk, lekker, gezond en simpel!

Dieuwke van der Meer 3 juni 2015

Alle onderstaande recepten zijn bedoeld voor 2 personen.

(check ook het boek ‘Gezond ontbijten‘)

5 Snelle ontbijttips:

  1. Ei-banaanpannenkoek
    • Prak 1 (rijpe) banaan tot moes kluts er 2 eieren doorheen.
    • Doe wat kokosolie in een pan en bak het aan beide kanten tot een lekkere pannenkoek! (Optioneel door het beslag of als topping: kokossnippers en kaneel)
  2. Yoghurt met muesli
    • Doe wat volle (liefst biologische) yoghurt in een schaaltje. Doe er wat suikervrije muesli bij. Kijk dus eventjes op de verpakking. Er is uiteraard ook glutenvrije muesli te verkrijgen.
  3. Cornflakes
    • Schenk wat amandelmelk in een schaaltje en doe er cornflakes bij. Zoek het liefste een gezonde variant zonder suiker.
  4. Geroosterd brood met tahin
    • Doe 2 stukjes (spelt)brood in de broodrooster.
    • Besmeer het brood met wat kokosolie en tahin. (of wat je kind maar lekker vindt)
  5. Yoghurt met fruit
    • Doe stukjes fruit (framboos, bramen, blauwe bessen, banaan, wat je kind maar lekker vindt) door de yoghurt en klaar! Als je kind niet van stukjes door de yoghurt houdt, kun je natuurlijk het geheel ook even door de blender/staafmixer halen.

smoothies_2

Fris & fruitig:

  1. Mango, banaan en avocado smoothie
    • Pak je blender en doe er een koffiekopje amandelmelk, 1 banaan, 1 mango en 1 avocado in. Eventueel kun je er nog een handje spinazie of wat vanillepoeder bij doen. Op de knop drukken en klaar! Simpel maar erg gezond en lekker!
  2. Yoghurt met rode vruchten smoothie
    • Doe wat yoghurt in de blender en doe er een handje vol rode vruchten (frambozen, aardbeien, bessen) bij. Deze vruchten kun je ingevroren in een pakje kopen. Lekker makkelijk en snel. Als je ’s morgens echt snel moet, kun je dit de avond van de voren natuurlijk al klaar maken. Ook handig om mee te nemen naar school trouwens.
  3. Appel-banaansmoothie
    • Snijd een banaan in stukjes en leg het in de vriezer.
    • Doe de volgende dag 1,5 glas sinaasappelsap in de blender en een half glas (rijste)melk.
    • Voeg de stukjes bevroren banaan en wat stukjes appel toe. Een lekkere frisse smoothie!
  4. Yoghurt met meloen
    • Doe stukjes meloen door de yoghurt.
    • Doe er een paar scheppen aardbeienjam door heen of een paar aardbeien, roeren en klaar! Natuurlijk kun je het geheel ook door de blender doen.
  5. Banaan-mangosmoothie
    • Doe de mango en de banaan in de blender.
    • Voeg er een half glas kokoswater toe, blenden en klaar!

Kinderontbijt voor in het weekend:

  1. Gezonde wentelteefjes
    • Meng150 ml (rijst, soya, haver)melk, 2 eieren, een snufje zout, 1 tl kaneel, een eetlepel ahornsiroop en een snufje vanille in een kom.
    • Doop 4 stukjes brood in de kom zodat de stukjes brood helemaal nat zijn.
    • Doe wat kokos- of zonnebloemolie in een pan en bak daarin de stukjes brood tot wentelteefjes.
    • Doe wat dadelstroop op de wentelteefjes en genieten maar!
  2. Bananenmuffins
    • Doe 125 gram havermout, 150 ml (haver)melk, 1 ei, 2 bananen (geprakt), 2 eetlepels kaneel, 1 theelepel bakpoeder en een handje walnoten (fijn gehakt) in een kom. Meng alles goed door elkaar. Vul 8 ingevette muffinvormjes met het beslag en doe het zo’n 20 minuten in een voorverwarmde oven (200 graden).
  3. Amandelmeel-kaneelpannenkoek
    • Maak een beslag van 3 geklutse eieren, een geprakte banaan, 75 gram amandelmeel, 140 gram (rijst)melk, 1 eetlepel kokosrasp, 2 eetlepels kaneel, 1 eetlepel agavesiroop.
    • Bak in wat kokosolie de pannenkoekjes.
    • Beleg de pannenkoekjes met jam, stukjes banaan met kokossnippers of lekkere aardbeitjes!
  4. Amandelmeel-wafels
    • Voor wafels heb je uiteraard een wafelijzer nodig.
    • Maak van 150 gram amandelmeel, 3 eieren, 2 eetlepels honing of ahornsiroop, 1 theelepel vanille, 1/2 theelepel wijnsteenbakpoeder en een snufje zeezout een beslag. (meng eerst de droge en de natte ingrediënten eventjes apart)
    • Vet het wafelijzer in met kokosolie en doe er een soeplepel beslag in.
    • Je kunt de wafel bedekken met wat je maar wilt. Aanraders zijn warme kersen, bramen, bosbessen of aardbeien!
  5. Boekweitpannenkoekjes
    • Doe 1 ei, 150 gram boekweitmeel, 150 ml rijstmelk, 1 tl kaneel en 1 tl vanillepoeder en een beetje ahornsiroop in een kom. Goed mengen.
    • Verhit wat kokosolie in een pan en bak de pannenkoekjes. Op de pannenkoekjes kun je wat (bosbessen)jam doen, aardbeitjes of wat je maar lekker vindt. Smullen maar!

iStock_000040874598_Large

5 Soorten lekkere gezonde en warme pap!:

  1. 1. Havermout met blauwe bessen en kaneel
    • Zet tweesoepkoppen (haver)melk op het vuur.
    • Voeg 1 koffiekop havervlokken toe.
    • Laat dit 15 minuten koken. (afhankelijk van het soort havervlokken)
    • Voeg een aantal blauwe bessen en een snufje kaneel toe. * Je kunt ook 2 druppen stevia toevoegen voor een extra zoete smaak.
  2. Boekweitgrutten met dadelstroop
    • Zet twee soepkoppen rijstemelk op het vuur
    • Doe er 1 koffiekopje boekweitgrutten door
    • Laat het geheel al roerend 10 minuten koken
    • Doe er een wat dadelstroop door.
  3. Quinoapap met peer, honing en rozijnen
    • Laat 500 ml water koken
    • Doe 1 koffiekopje quinoavlokken bij
    • Laat het geheel 10 minuten koken.
    • Kook de laatste paar minuten de stukjes peer (banaan is ook lekker), rozijnen en walnoten mee.
    • Laat het geheel 5 minuten wellen.
  4. Teffpap met amandelmelk en honing
    • Zet twee soepkoppen (amandel)melk op het vuur.
    • Voeg de teff en honing toe. * Je kunt de teff ook door koude melk doen. Nóg sneller klaar!
  5. Rijstepap met lijnzaad, appel en kaneel
    • Zet twee soepkoppen rijstemelk op het vuur
    • Doe er 1 koffiekopje rijstevlokken en stukjes appel bij.
    • Laat het alroerend koken.
    • Laat het 10 minuten wellen.
    • Roer op het laatst er een beetje lijnzaad door.

Ontbijten is nóg leuker als…

  • je jonge kinderen pas aan tafel zet als het eten klaar is.
  • je de ontbijttafel ’s avonds alvast dekt.
  • je de dag van te voren bedacht hebt wat voor je ontbijt gaat eten en zorgt dat je alle ingrediënten op voorraad hebt.
  • je op tijd op staat en de tijd neemt om te ontbijten.
  • je met het hele gezin ontbijt.
  • je de ontbijttafel leuk aankleedt met een fleurig tafelkleed, mooie borden en bijv. een bloemetje.

Waar ontbijten jouw kinderen graag mee?

Boekentip: Gezond ontbijten

Op de hichte bliuwe fan heit&mem? Meld dy oan:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.